Tips og råd rundt webdesign

Fra et globalt perspektiv har besøk på nettsteder fra mobile enheter nå overgått de fra tradisjonelle datamaskiner. Vi ser at de mobile trafikknivåene til slike nettsteder ligger på et gjennomsnitt rundt omtrent 35% – men det finnes en haug av nettsteder som er faktisk over at 50%. Dette betyr at disse selskapene nå ser mesteparten av sitt nettstedstrafikk komme fra mobile enheter. Det er utrolig når man tenker over det, at for bare noen få år siden ble mobilnettstedsbesøkende sett på som en uregelmessighet. Uavhengig av den eksakte prosenten av mobile besøkende som nettstedet ditt mottar, er det ingen debatt verdt å ta hvorvidt man må ta del i app-user-testingutviklingen av en mobil versjon av nettstedet sitt. En viktig del av dette er å forstå hva mobilbesøkende ønsker, og hva de forventer fra nettstedet.

I de tidlige dagene av mobile nettsteder var den generelle tenkningen at besøkende på mobile enheter ønsket en barbert ned delsett av et nettsteds innhold og funksjonalitet. Dette er grunnen til at vi så mange “mobile nettsteder” som bare presenterer noen utvalgte knapper med innhold, mens de fleste som stedets informasjon var begrenset til “fullversjonen”. Dette var en mislykket strategi som det ble snart klart at mobil besøkende ønsket og nødvendig tilgang til alt det samme innholdet som var på skrivebordversjonen av nettstedet.

Dagens nettsteder må få plass til “multi-enhet bruker.” Dette er mennesker som besøker det samme området fra forskjellige enheter.

Brukertesting trenger ikke å være verken dyrt eller tidkrevende, og det bør aldri bli oversett hvis du ikke har “tillatelse” til å gjøre det. Injisering av reell tilbakemelding tidlig, og ofte, påvirker hvordan vi ser på og utvikler vårt arbeid, kommuniserer, og selv presenterer materiale til klienten. Testing skal, og burde, være en vane, selv når det ikke ser realistisk ut. Det krever bare litt tenking utenfor boksen.